bildrömmar

Ja, jag går i bildrömmar. Har jag lagt i runda slängar 15.000 på ett körkort vill jag fanemej få valuta för pengarna!
Funderar och funderar på om jag skulle ha råd att lägga dom pengarna i månaden på en bil.
Vad tror ni?

OPTIMISTEN säger:
- Ja, klart du kan. Du får lära dig att prioritera, lägga undan husdrömmarna (ett tag) och spenderarfingarna lite extra bara. Om du ska byta klubb betalar basketen bensin dina resor fram och tillbaka så det klarar du om du köper en bensinsnål bil. Försäkringen sätter du på din mamma så du inte behöver lägga flera hundra kronor mer i månaden. Du ska inte jobba i Göteborg för all evighet heller. Du klarar det Elin, tänk på vilken frihet det innebär? Du blir självständig och slipper snylta på Peters bil. Andra klarar det så varför skulle inte du göra det?


PESSIMISTEN säger:
- Nja, jag är osäker på att du klarar det med den lönen du har nu.
Tänk om bilen går sönder? Vad gör du då? Och vill du verkligen ta ett lån på 45.000?
Klarar du verkligen att sluta med dina impulsköp? Det blir väldigt tufft för dig. Det är mycket pengar!
Jag tror inte att du klarar det. Dessutom får du putta bort drömmarna om ny lägenhet/hus. 


REALISTEN säger:
- Du klarar det om du verkligen slutar slösa pengar på onödiga grejer. 
En bil kostar CIRKA 2.500 i månaden med bensin (om du köper en bensinsnål bil), amortering på lån och försäkring. Du har räknat på det och om du hittar en bil som drar runt 0,5L/mil kan du ta den till jobbet och komma undan med en bensinkostnad på runt 1.200:- i månaden. Då behöver du inte köpa ditt månadskort, alltså blir det inte så mycket mer utgifter där. Och det är avdragsgiltigt! Sen är det självklart amortering och försäkring på det. Sen kommer bilskatten 1 gång/år också. Hittar du ett jobb i trakterna runt trollhättan är det inga problem, ska du däremot jobba kvar i göteborg blir det svårt! Så är det bara
Jag vill att du klarar det Elin, och jag tror du kan det. Men du får räkna med att leva snålt. Fast å andra sidan jobbar du faktiskt lite extra nu också som du kan betala bensinen med. 
Du får väga för- och nackdelar innan du bestämmer dig. OCH LYSSNA FÖR GUDS SKULL PÅ DIN MAN! Han vet vad du klarar och inte klarar. Han är ekonomisk Elin.

Fördelar:
- Du kan komma till och hem från jobbet när du vill.
- Du får en stor frihet
- Du kan byta klubb och få upp din gnista för basketen igen
- Du kan söka andra jobb
- Bensinen är avdragsgiltig, dessutom kan du kanske fjäska med chefen om bensinpengar
- Du behöver inte skämmas och fråga Peter om du får låna hans bil om du skulle behöva
etc. etc.

Nackdelar:
- Du kommer har minst 1.500  mindre i månaden att leva för
- Pengar
- Pengar
- Pengar
etc. etc.

Vem hade ni lyssnat på?

Nu vill jag hem.






Kommentarer
Postat av: magnus

Jag hade lånat 45 000:- och köpt ett riktigt fint värmeaggregat till OJOJ och sagt: Nu jävlar-i-mig ska vi ha trevligt kollektivt varje morgon! :)

Postat av: Emmi

Gumman! Det är ju dom skrivit hela din blogg...Alltså har du alla dessa tre personligheter, alltså är du skitzo... Med andra ord en fara i trafiken! Tänk om du får för dig att vara optimist i traffiken "nee men ja om trycker plattan i botten borde ja hinna fram innan lastbilen kommer" eller pessimisten "nu blev de grönt, men då inser du hur fuuuul den gröööna färgen är å vägrar köra förbi, tills nån kommer å målar om den" eller realisten, mitt i en rondell "nej för faaan, ja har inte råd å ha bil...du stänger av, går ur bilen å lunkar därifrån å märkligt nog kan du höra hur alla biltutor skapar en underbarmelodi"...

Haha... gör det som du verkligen tror kommer fungera gumman!! Pusss

2007-11-14 @ 10:36:54
URL: http://emmipemmii.blogg.se
Postat av: Emmi

dom = förkortning av "du som" hahahaha :D

2007-11-14 @ 10:38:06
URL: http://emmipemmii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback